Varför ”en in en ut” inte funkar och hur du ska tänka istället

Verkligheten

Man går en sväng på IKEA. Köper grejer som man behöver. Kommer hem och packar upp allt ur sina förpackningar och nickar nöjt åt resultatet.

Inte börjar man väl ta bort en gammal grej som motsvarar varje ny pryl... Det har man inte tid med just då, middagen ska ju lagas. När man väl har tid har man redan glömt bort.

Samma när du kommer hem med ett nytt plagg du köpt, låt säga en ny kofta, du kanske behövde en svart. Ska du ta ut den vita koftan då? Men den behöver du ju också.

Eller du får en ljuslykta i present, och en blomma i en fin blomkruka.

Du vill inte rensa ut en av dina andra ljuslyktor, du älskar varenda en, och du har inga blomkrukor som inte används, du kan ju inte rensa ut en bara för sakens skull.

Så därför funkar oftast inte ”en ny in och en gammal ut”. Du lovade dig själv det, men du bestämde inte exakt hur det skulle tillämpas, så därför upprätthåller du inte det.  

Nåt som är ungefär samma sak men fungerar bättre, är att rensa ett utrymme när det utrymmet är fullt.

I ett tidigare  blogginlägg skrev jag om att underlätta för sig själv genom att sätta upp en policy runt hur och vad man ska rensa ut. Då slipper man tänka och fatta beslut om varje pryl. Det är något som upplevs som jobbigt och slutar bara med att man skiter i att ta något beslut överhuvudtaget och samlar på sig saker igen.

En bra policy som är ganska strikt, och därmed enkel att följa, är att låta utrymmet styra.

Exempel: Kläder

Du har en byrå för dina vikta kläder. En låda för underkläder, en låda för toppar och en låda för stickade tröjor.

Du behöver inte mycket mer än 4 stickade tröjor. Det antalet känns rimligt för dig.

När lådan för stickade tröjor börjar kännas full, då kollar du och ser att du har 6 stickade tröjor. 2 kan åka ut, så du tar dom tröjorna du inte har haft på dig denna säsong/på länge/lika mycket som dom andra och tar bort dom.

Samma för lådan med toppar. Den känns plötsligt väldigt trång, du viker tröjorna, sorterar dom efter färg och märker att du har 5 svarta t-shirts så 2 av dom ryker.

Det bästa tillfället att göra så här är när man lägger in ren tvätt. Då har man ett perfekt tillfälle att få en överblick över en kategori plagg åt gången.

Förutsättningarna för att detta system ska funka är:

  1. Du tömmer tvättkorgen någon gång i månaden

  2. Du har alla plagg av en sort på ett ställe. Så t-shirts, underkläder, klänningar och jeans är tillsammans, sen behöver alla dina kläder inte samsas på en yta, du kanske har klänningarna i klädkammaren och underkläderna i byrån i sovrummet, och halsdukarna i hallen.

  3. Du har ett designerat ställe för prylar som ska ut. En kartong i förrådet, en kasse i hallen eller klädkammaren, etc.

Ej tillåtet: I exemplet med de stickade tröjorna ovan. Du märker att t-shirtlådan har lite extra plats, så istället för att rensa ut dom där 2 stickade tröjorna, lägger du en tröja i t-shirtlådan istället och fuskar dig runt policyn med begränsat utrymme.

På det här viset tar det inte lång tid förrän du har oordning bland klädkategorierna och alldeles för mycket saker.

Funkar överallt

Den här policyn kan du tillämpa genom hela din lägenhet och med alla olika sorters saker. Köket, badrummet, garderoben.

Den är perfekt i barnrummet, tänk mjukdjuren, barnböckerna, ritblocken!

På så sätt skapar du också förutsättningar för dig själv att hålla efter ordningen i alla år framöver. Du behöver bara rätta till ett litet område i taget, kontinuerligt.

Rimlighet

Du behöver för dig själv komma fram till vad som är en rimlig mängd kläder per kategori, och det är såklart högst personligt. Går du på många stora fester är det kanske rimligt med 15 paljettbeströdda klänningar. Är du en hästtjej och är mycket i stallet är det rimligt med 5 fleecejackor. Simmar du är det rimligt med ett gäng baddräkter, osv. Men har du inte varit på ett bröllop, dop eller på gala de senaste 2 åren behöver du inte upplåta plats åt speciellt många festplagg. Sälj dom istället, och för pengarna köper du en ny klänning, eller hyr en, när det är dags.

Får du inte plats med ett rimligt antal kläder i din förvaringslösning, köp då en större byrå eller garderob och bestäm dig sedan för att ”kläderna som får plats i den här möbeln är de kläder jag kommer behöva”. Köp inte en garderob till om två år. Rensa ut istället.

Exempel: Hemma hos mig

Vi tömde tvättkorgen den här helgen och det blev stora högar med ren tvätt. När jag skulle lägga in tröjor i min sons byrålåda (han har under de senaste 2 månaderna fått 5 nya tröjor pga födelsedag och reor) var det så trångt att allt inte gick ned. Jag rensade därför ut 4 t-shirts och 3 långärmade tröjor. Jag rensade för inte så längesedan, så de tröjor som nu låg i lådan var egentligen sådana som passade/han gillade allihop. Men de 3 långärmade tröjorna jag tog bort var sådana som han trots det inte har använt de senaste 6 månaderna. T-shirtsen samma sak, han har inte använt dem, en var på gränsen till för liten och en var väldigt noppig.

Nu har han kvar de tröjor han verkligen gillar, tillsammans med de nya 4 tröjorna. Om ytterligare 6 månader får vi se vad som ligger oanvänt sedan nu… Här blev det alltså inte ”en ny in och en gammal ut”, men eftersom han fått nya plagg under två månaders tid har hans begränsade utrymme blivit fullt och nu rensade vi ut nästan dubbelt så många plagg som kom in och lådorna är precis fulla.

När jag ändå rensade i tröj-lådan gick jag igenom resten av lådorna också, och hittade 3 pyjamasplagg och 4 par ärvda jeans som legat orörda, samt ett par mjukisbyxor som han inte använt på 6 månader.

Nu vet jag att lådorna är vikta, rensade och luftiga och behöver inte tänka på det ett tag framöver. Inte heller om det kommer ”1 ny in”!

Föregående
Föregående

Sagan om dig och mig

Nästa
Nästa

Varför det är så jobbigt att rensa