Vem är Saga…

sagalindberg_IMG_5127.jpg

Du behöver inte orka ta tag i att rensa, jag orkar åt dig.

Du behöver inte veta var du ska börja, jag vet.

Du behöver inte veta vilken förvaringslösning som är bäst, jag har erfarenheter och ideér. 

Du behöver inte ha energi nog att slutföra ett projekt, det har jag.

Du behöver inte veta vad du ska göra av alla donationer och allt skräp, jag har koll. 

Du behöver inte ha tid, jag har tid.

Allt du behöver är att vilja ha en förändring, resten löser jag.

 

…och hur kan hon hjälpa mig?

Med fyra barn i en tre-rumslägenhet är mina kunskaper kring compact living och minimalism inte bara teoretiska. Jag vet hur man kan leva och njuta i sitt hem oavsett antal kvadratmeter och antal familjemedlemmar. Jag har ett öga för ordning och lämnar inget till slumpen. Detaljerna gör helheten.

Målet med alla mina uppdrag är att du ska vara nöjd, att utrymmet som organiserats fungerar för dina behov. Jag har även över 10 års erfarenhet inom Customer Success (IT) & Customer Service (retail), vilket gjort mig till ett proffs på att se ditt problem och föreslå rätt lösning för dig.

Hur blev jag organisatör… och ärligt talat, varför?!

En fråga jag ofta får: “Så du tycker alltså att det här är kul?!”

Hur det startade

Året var 2016, slutet på min föräldraledighet med mitt sista barn började gå mot sitt slut.
Just som jag började förbereda mig mentalt på att gå tillbaks till kontorsarbetet på ett eCommerce-bolag i centrala Stockholm, så beslutades det att regionskontoret skulle stänga och jag blev istället arbetsbefriad under ett par månader.

Jag behövde söka nytt jobb, men hade inte bråttom så för första gången i livet kunde jag på riktigt fundera på frågan: “Vad vill jag bli när jag blir stor - egentligen?”

Jag snubblade över The Venn diagram of Purpose och gjorde en lista för varje kategori. I mötet mellan “Det jag är bra på”, “Det världen behöver av mig”, “Det jag älskar” och “Det jag kan ta betalt för”, hittade jag ORGANISERINGEN.

 
 
IMG_3766.jpg

En del av min personlighet

Sedan barnsben har jag ordnat; leksaker, tuggummin i affären, frukterna i fruktskålen, mina kläder, mina kompisars kläder. Under mina år i butik föredrog jag alltid att vara på lagret och organisera. Till slut blev jag inventeringsansvarig för hela butikskedjan och organiserade lager på löpande band, hoppsan!
På kontoret gillade jag att organisera allt ifrån processer, mail, mappar på datorn, till scheman och statistik. Ordning och reda var min grej helt enkelt!

Samtidigt bodde jag och min sambo i en trea på 75 kvm med 4 barn under 10 år. Sakerna hopade sig överallt. Källaren svämmade över. Jag kvävdes av alla grejer och allt “skräp” och började rensa. Varje vecka i över ett år rensade jag ut saker och upptäckte samtidigt The Minimalists podcast som inspirerade mig djupt. Jag gick metodiskt igenom hela hemmet och rensade & organiserade varje skåp och låda. Känslan under processens gång var magisk.

“Men det här kan man ju inte jobba med”, var min nästa tanke, som stannade med mig ett tag…

Ordningskonsult eller Professionell Organisatör

Tills jag hörde talas om att det fanns något som hette Ordningskonsult.
Marie Kondo slog igenom med sin bestseller “The Magic of Tidying up”. I USA fanns det en hel yrkeskår med tusentals Professional Organizers. Vart jag än tittade såg jag artiklar, böcker, podcasts om det här med organisering. Law of attraction?

Jag startade mitt instagramkonto i smyg, ifall jag skulle ångra mig eller det skulle bli flopp. Så småningom startade jag också ett företag. Jag byggde min hemsida på kvällarna när barnen lagt sig och började hjälpa till med organisering hos vänner på helger för att få öva och för att få bygga upp min portfolio. Jag räknade inte med något storartat, men drömde ändå om att det skulle kunna bli mitt jobb.

Mina vänner började prata om mig med sina vänner, ryktet spreds. Det verkade som att folk tyckte att det här var en god idé ändå och folk var villiga att anlita någon att få hjälp. De hade bara inte vetat att hjälpen fanns!

Entreprenör

Några år har nu gått sen jag hittade yrket och jag har fått hjälpa många människor i olika livsstadier och i helt olika hem. Ingen familj är den andra lik! Jag älskar det jag gör, jag önskar att fler människor får upp ögonen för vilken skillnad ordning i hemmet kan göra för ens liv i övrigt och att det är värt att be om hjälp med det!

Hellre be om hjälp och få det gjort, än att låta det vara ogjort för att man “kan själv”.

 

För till skillnad från dig, tycker jag det är kul!


Jag är stolt medgrundare och styrelsemedlem i Sveriges Branschförening för konsulter inom Produktivitet och Ordning - SBPO, som jag grundade tillsammans med Annelie Elfström och Susanne Rittedal Söderblom år 2020.
Genom att organisera organisatörerna i en förening, gör vi att yrket får större spridning och publicitet, och genom kompetenshöjande aktiviteter och etiska riktlinjer säkerställer vi en hög kvalitet på de yrkesaktiva Ordningskonsulterna i Sverige.

Jag är även medgrundare till företaget Ordningsstudion som erbjuder kurser för blivande ordningskonsulter. Vår vision är att vi ska sprida kunskap om ordning, hållbar konsumtion etc till hela Sverige!


Stolt medlem i SBPO

Som medlem i SBPO följer jag de etiska riktlinjer branschföreningen står för, som bland annat innebär att jag garanterar en icke-dömande attityd och 100% konfidentialitet.

För mer information är du välkommen att besöka SBPO där du kan läsa mer om de etiska riktlinjerna.

 

Stockholm

Jag är verksam över hela Stockholm och utgår ifrån Bandhagen, söder om söder.

Kontakta mig: