Pernilla Wahlgrens garderob blir organiserad!
Ni som följt Wahlgrens Värld vet att många försök gjorts att rensa och städa upp Pernillas garderob, men det tar visst inte speciellt lång tid förrän det är oordning igen. Tydligen har den aldrig RIKTIGT rensats. Förrän nu…
Susanne Rittedal på Ordningsakademin blev kontaktad av produktionsteamet bakom Wahlgrens Värld med frågan om hon kunde organisera Pernilla Wahlgrens walk-in garderob, en gång för alla.
Till min ära frågade Susanne om jag ville hjälpa henne, det här var nämligen inte ett jobb för en person. Självklart ville jag hjälpa till! Vilken organisatör skulle inte det?
Sagt och gjort. Susanne åkte upp från Göteborg till Stockholm och vi laddade upp med garderobsinsatser, korgar, galgar i hundratal, säckar och våra märkmaskiner.
Susanne och Saga to the rescue!
Detta arbete skiljde sig i karaktär från alla tidigare jobb jag gjort och kommer att göra, inte bara på grund av kamerateamet, utan för att Pernillas dotter Bianca hade bett oss komma utan att fråga Pernilla innan. Upplägget var att det skulle bli en slags “intervention” och att Pernilla skulle “tvingas att rensa”.
Vanligtvis är det väldigt viktigt för mig (och Susanne!) att det vi ska göra är förankrat hos kunden själv. Denna gång gjorde jag och Susanne ett undantag då teamet och Bianca försäkrat oss om att Pernilla ändå skulle uppskatta det, och eftersom det är ett underhållningsprogram och det skulle bli skoj. Kanske är självklart för en del men det tåls ändå att nämnas…
Problemet i stora drag var:
Pernilla blandade kläder med olika syften på samma ställe: scenkläder, sommarklänningar, vardagskläder och träningskläder.
Det fanns väldigt mycket av allt, en rensning hade inte gjorts på ett tag.
Det fanns skåp och hyllor som inte hade gåtts igenom grundligt sen hon flyttade in. På grund av mängden saker som “låg framför” så kom hon “aldrig dit”.
Blandade galgar - rörigt intryck + tar mer plats
Olika sorters plagg huller om buller, t.ex. blusar, kjolar och klänningar på samma stång.
Behovet Pernilla hade var:
Att skapa mer space, luft!
Att tydligt separera kläder för olika syften
Märka upp vissa områden för att enkelt kunna lägga tillbaka ren tvätt på rätt ställe
Skapa en plats för kläder som ska skickas ut ur huset (skänkas, säljas)
Skapa ett vilsamt rum som man kan visa upp för folk utan att skämmas
Det vi gjorde för att förbättra var:
Vi lyfte ur alla scenkläder och bar ner på undervåningen där allt nu är samlat.
Vi rensade varenda hylla och varenda låda, ingenting lämnades orört.
Vi bytte ut galgarna till smala non-slip för att få plats med så många galgar som möjligt på den begränsade ytan.
Vi separerade alla långa klänningar/tunikor på ena sidan (en stång) och hängde korta toppar och byxor/kjolar på andra sidan (två stänger).
Vi kunde tömma ett helt skåp och ta bort det ur rummet = luft och rymd!
Mängder av plagg skänktes/skickades till försäljning.
Före- & efterbilder!
Här nedan kan du bläddra bland alla före & efterbilder som ligger sida vid sida. Enjoy!
Allt som allt tog det oss cirka 2 dagar, 2 organisatörer och massa personer bakom kamerorna som hjälpte till med att montera lådor, para strumpor, packa påsar och fixa lunch. Det var verkligen en team-insats och jag slog personligt rekord i att galga tröjor superfort.